December 2007 (n.a.v. release CD Unforgotten)
Door Assie Aukes
Op FolkForum zaterdag 29 december 2007
(PDF Screenshot)
29-12-07

Inner Strength - Unforgotten -

Twee jaar na het verschijnen van het eerste volwaardige album Meltemi verscheen onlangs Unforgotten, het nieuwe album van de Brabantse band Inner Strength. In die tijd is er nogal wat gebeurd met de band. Medeoprichter en gitarist Kelly van der Heijden verliet de band en Michiel Bos werd zijn vervanger. Kelly werkte als componist nog wel mee aan een tweetal nummers op het album.

Ergens las ik dat producer Guy Roelofs vond dat Inner Strength evenwicht had gevonden en na beluistering van het album Unforgotten kan ik me in die uitspraak vinden. Inner Strength is er in geslaagd een aantal liederen van constante kwaliteit op te nemen wat het beluisteren van dit album tot een genoegen maakt. Roelofs heeft voor een zeer transparant geluid gezorgd waarin alle instrumenten goed tot hun recht komen.

De groep is in de afgelopen tijd druk bezig geweest met het arrangeren van de op te nemen liederen. Daar vloeien mooie dingen uit voort, zoals het samenspel van doedelzak en didgeridoo in het intro van Diamonds. Klinkt deze combinatie in het intro al prima, later in het lied wordt de viool op zeer smaakvolle wijze toegevoegd. Ik ben overigens zeer te spreken over het vioolspel van Cora van den Berg op dit album. Vond ik haar op het vorige album niet altijd overtuigend, op Unforgotten heeft ze een natuurlijk evenwicht gevonden en een belangrijke rol binnen de arrangementen gekregen.

Inner Strength heeft er wederom voor gewaakt om de didgeridoo van Roland Mathijssen in alle nummers een rol te laten spelen. Pas in het derde nummer Dancing on the wind is dit ongewone instrument voor het eerst te beluisteren. In het al eerder genoemde Diamonds en in het titelnummer Unforgotten eist Mathijssen een meer prominente rol op voor zijn instrument.

Een belangrijk onderdeel van het Inner Strength-geluid zijn de fluiten van Judith van der Valk. Naast dwarsfluit en doedelzak durft zij ook de m.i. ondergewaardeerde blokfluit aan het instrumentarium toe te voegen, wat ondermeer resulteert in het in zijn eenvoud aanstekelijke instrumentale werkje Happy Swing, waar de blokfluit een mooi duet vormt met de viool.
De stem van Noortje van de Voort geeft het geluid van Inner Strength cachet. Mijn jongste dochter memoreerde op een gegeven moment dat door de zang de band soms klinkt ‘als een akoestische gothic-band'. Inderdaad heeft de hoge alt van Noortje raakvlakken met dit muziekgenre, maar om daarom de muziek van Inner Strength onder de gothic-vlag te laten vallen, doet m.i. onrecht aan het specifieke eigen geluid van de band, waarin zelfs een vleugje ska valt te bespeuren (Dreaming).

In vergelijking met het vorige album mis ik echter de sterke samenzang van Noortje en Judith. In Moment in time vind ik de samenzang zelfs wat zwakjes. Daar tegenover beschikt ook drummer Marc Rosiers over een prima stem wat hij bewijst in de samenzang in White lady.
Wist Inner Strength met Meltemi een forse stap vooruit te zetten, met Unforgotten weet de band op overtuigende wijze het geluid van de band verder uit te bouwen wat resulteert in een album met een aantal aanstekelijke songs.

Inner Strength speelt de komende tijd o.a. in Café Wilhelmina Eindhoven (10-01-2008) en in het Jan van Besouwtheater in Goirle (15-02-2008).

Assie Aukes, waardering: 8