op MusicFrom.nl
(klik hier voor JPG screenshot)
03-10-05

Stijl: Folk/wereldmuziek
Wat: cd
Label/Eigen Beheer: Eigen Beheer

De zevenmansformatie Inner Strength uit de omgeving van Eindhoven brengt na een demo en een mini-cd nu een volledig album uit met de titel 'Meltemi'. Dat zien we bij Muzzy graag. Sterke groepen die al eerder enkele kleinere verdienstelijke producties uitbrachten, zouden eigenlijk allemaal eens de stap moeten nemen om een heel album te maken. Ook Inner Strength bewijst met dit debuut dat ze het prima aankan om een volledige cd te vullen met muziek die geen enkel moment verveelt. De combinatie van traditionele Ierse klanken met het bijzondere geluid van een didgeridoo en vele invloeden uit allerlei windstreken zorgen voor een vrolijke, warme, aangenaam klinkende en goedgevulde cd. De dubbele zang van de zangeressen Noortje van der Voort en Judith van der Valk werkt mooi. Het is jammer dat daar niet meer gebruik van is gemaakt. Bijvoorbeeld het nummer 'Never Look Back' had behoorlijk opgekalefaterd kunnen worden. De enkele zang van Noortje komt hier nogal zeurderig over, wat bepaald niet ten goede komt aan het nummer. De instrumentale afsluiter 'Didgecobeat (remix)' geldt als één van de hoogtepunten van de cd. Alle instrumentalisten krijgen perfect de ruimte om te laten horen wat ze in huis hebben, zonder dat de kracht van de song verloren gaat. Het is een gepaste afsluiter van een redelijk sterk album.
'Meltemi' zal niet de geschiedenis ingaan als een wereldschokkend debuut, maar Inner Strenght geeft met deze cd een erg mooi visitekaartje af. Dat er in het zuiden van Nederland ook bijzondere folkmuziek gemaakt wordt, is ons nu wel duidelijk geworden.

Aantal Tracks: 10
Speelduur: 44:55 minuten

Op de website van Inner Strength valt van drie nummers een fragment te beluisteren.