Inner Strength - 'Unforgotten'
25 jan 2008, 11:46

Inner Strength - 'Unforgotten'
stijl: folk/pop/wereldmuziek
wat: cd
label: eigen beheer:

Het is alweer dik twee jaar geleden dat het debuutalbum ‘Meltemi’ van de formatie Inner Strength uitkwam. Deze plaat zorgde er mede voor dat de groep de kans kreeg om op diverse gerenommeerde pop– en folkfestivals te spelen en een groot aantal theaters aan te doen met hun show. Net als bij MusicFromNL leverde ‘Meltemi’ ook elders lovende recensies op en nu het cruciale tweede album uit is, zal dat vermoedelijk wederom gebeuren.

We zeiden toen ook al wel dat ‘Meltemi’ niet een plaat is die de wereld zal schokken. Dat zal bij ‘Unforgotten’ waarschijnlijk ook niet gebeuren, maar de groep heeft weer een flinke stap voorwaarts gemaakt. Het album is veel completer en er is duidelijk te horen dat de groep een stuk ervaring heeft opgedaan. De musici laten opnieuw horen een grote instrumentbeheersing te hebben. Zangeres Noortje van de Voort heeft een prachtige stem, waarmee ze de nummers naar een hoger plan trekt.

‘Unforgotten is ook veel meer in balans in vergelijking met de debuutplaat. De arrangementen zitten sterker in elkaar. Bijvoorbeeld het perfect opgebouwde 'The Gold', dat met een goed refrein en een op het juiste moment getimede solo, één van de sterkste nummers is van deze plaat. De samenzang is heerlijk en de mix zit goed in elkaar. Kortom: een wereldsong. Maar zo staan er nog wel een paar meer op de nieuwe cd. Ook titeltrack ‘Unforgotten’ en openingsnummer ‘White Lady’ zijn van grote kwaliteit.

We zijn iets minder gecharmeerd van ‘Dancing On The Wind’ en ‘Dreaming’, maar ook deze liedjes scoren nog steeds een ruime voldoende en daarmee valt niets anders te concluderen dat ‘Unforgotten’ een uitstekende plaat is geworden. Inner Strength heeft met deze nieuwe cd bewezen geen eendagsvlieg te zijn en kan met dit materiaal prima weer richting festivals en podia gaan, om ook de live-reputatie weer een flinke push omhoog te geven.

aantal tracks: 11
speelduur: 43:21 minuten