Recensie

December 2005 (n.a.v. release CD Meltemi)
Door Marco Pol
New Folk Sounds 102, december 2005 / januari 2006
Inner Strength
Meltemi (eigen beheer)

De Eindhovense formatie Inner Strength stond al op het podium van Folkwoods nog voor er een volwaardige cd was afgeleverd. In 2004 verscheen de mini-cd Driven en die leverde aardige publiciteit en werkgelegenheid op. Voor Meltemi werd de groep bijgestaan door Guy Roelofs, die opname en productie verzorgde in zijn Fuaime studio in Breda. De zeven mannen en vrouwen van Inner Strength hebben de lat behoorlijk hoog gelegd. Alleen eigen werk en gezamenlijk op zoek naar een min of meer nieuwe vorm van geintegreerde muziek, dat wil zeggen elementen uit verschillende stijlen worden met elkaar versmolten. De basis is veelal popmuziek, aangevuld met diverse soorten volksmuziek en het mystieke geluid van de didgeridoo.

De groep is sinds Driven duidelijk gegroeid en er wordt mede dankzij de goede productie een volwassen sound neergezet. Viool en fluit zorgen afwisselend voor de melodische lijnen, al dan niet aangevuld met het gesnor van de didgeridoo, terwijl bas en drums voor het draagvlak zorgen. Composities en teksten zijn wisselend van kwaliteit en ook zangeres Noortje van de Voort kan me niet altijd overtuigen. Voor mijn gevoel zingt ze soms te hoog en te gespannen, op de momenten (zoals in het titelnummer) dat er meer ontspanning in haar stem komt is de muziek meer in balans. Haar stijl deed me overigens meteen denken aan de Welshe zangeres Gwyneth Keen van Celtisch.

Het dominante en intrigerende geluid van de didgeridoo levert weliswaar een bijzondere sound op, maar het lijkt me verstandig het instrument gedoseerd te gebruiken, want het heeft tenslotte zijn muzikale beperkingen. Inner Strength is een groep in ontwikkeling die niet de gemakkelijkste weg kiest en dat is te waarderen. Meltemi is in dit proces een nuttige ervaring en een flinke stap verder op die weg.

Marco Pol